Zo Zakopaneho na Liptov je príjemných 52km

29.05.2016
zo-zakopaneho-na-liptov-je-prijemnych-52km

Pamätám si časy, keď medzi Liptovom a Zakopanym premával malý poľský mikrobus. Žiaľ, tie časy sú dávno preč a aj napriek heslám a gestám, aká dôležitá je cezhraničná spolupráca často končia niekde zabudnuté alebo ešte lepšie, vyhlasuje sa, že popod Tatry spravíme tunel :).

Ak sa chcete dostať do Zakopaného, zabudnite na slovenské cestovné poriadky, v nich nič nenájdete. K dopravcovi Strama som sa dostal ako slepá kura k zrnu. Je to poľská spoločnosť, ktorá rieši linku AquaCity Poprad – Zakopané a späť. Cena lístka je cca 5 Eur a cesta trvá cca 1h 50min. Ja som zvolil prvý ranný spoj o 8:50. S malým meškaním sa dalo v Zakopanom začať trasu krátko po 11-tej, čo je na júl celkom príjemný čas, hlavne ak chcete dobehnúť domov ešte za vidna.

Od stanice v Zakopanom po prvý turistický chodník v lyžiarskom stredisku je to približne 4km. Tam vás bude čakať rampa a búdka s výberom vstupného do Tatier. Našťastie pani brala aj Eurá. Po dlhoočakávanom výbehu na žltú značku smer Przeł. Między Kopami. Hore nádherný výhlaď, ľudí na mraky a krásny širkoký chodník na ďalšie rázcestníky Murowaniec, Sucha dol. Staviańska, Suché sedlo.

Pod Kasprovým sedlom je to čistý konzum. Je tu možné vidieť všetko možné od chlapov s dáždnikmi proti slnku až po paničky na štekloch. Hore mám za sebou 11km/1100+ a dávam pauzu tesne pod hrebeňom, čumiac do nekonečnej a ľudoprázdnej Tichej doliny.

Poľské_Tatry

Do Tichej zo Suchého sedla pokračujem na rázcestník Liptovský košiar. Toto prostredie je ako Déjà vu z filmu Erika Baláža – koska vo svahu, zarastený chodník a veľké papradie.Užívam si to, nikoho nikde, som tam sám a len si v duchu opakujem, že strážcovia divočiny o mne vedia a preto nebude žiadne zoči-voči. Pri piatom výtruse uprostred cestičky siaham po tej malej píšťalke na ruksáku :). Po nástupe na asfaltku pod košiarom už stretávam cyklistu a nádhernú vôňu materinej dúšky a kvitnúcich lopúchov.

Občerstvovačku č.2 volím na Podbanskom v bufete, čapujú tu kofolu. Skúšam aj telefonát na HZS s otázkou, či už je prečistená magistrála po kalamite pod Bystrou. Operátorka nevie, ale aj tak padlo rozhodnutie, že to skúsim. Od Podbanskeho ešte bojujem po mäkkučkej magistrále k ďalšiemu bufetu v ústi Račkovej doliny, kde si doplňujem zásoby koly a ďalej už len ku Žiarskej a dolu asfaltkou do LM.