Ohnište - skalné mesto.

05.11.2008
ohniste-skalne-mesto-Liptov ponúka veľké možnosti na turistiku. So svojím prstencom hôr, ktoré ho obklopujú zo všetkých strán je malým rajom na zemi pre rovnako postihnutých. My sme sa tentoraz vybrali málo známou Jánskou dolinou objaviť ešte menej známy klenot slovenskej prírody skalné mesto Ohnište (1538). Jánskou dolinou vedie cyklotrasa, ktorou sa dá cez Svidovské sedlo (1133) prejsť do Bocianskej doliny a urobiť tak zaujímavý okruh.
                   Pre peších turistov je pochod Jánskou dolinou trochu zdĺhavý o to krajšie sú potom výhľady na skalné mesto naľavo a hrebene Nízkych Tatier vpravo. Neznalí veci sme nechali auto už na začiatku doliny pričom zákaz vjazdu je až o hodný kus ďalej. Takto sme si dali dva krát 45minút asfaltu naviac... Ako sme sa obabrali sme zistili míňajúc parkujúce autá pri rázcestí so žltou značkou vedúcou do Stanišovskej doliny. Takéto detaily nás však nemôžu vyviesť z miery, rovnako ani brodenie blatom na lúkach rozrytých po sťahovaní dreva počas stúpania do Svidovského sedla.
Skalnú ihlu je vidieť pri stúpaní do Svidovského s                    Tam sme odbočili na strmý chodník (zelená zn.), ktorým sme sa dostali až na vrchol Ohnište, najvyšší bod rovnomenného skalného mesta. Chodníček tu vedie hustým, takmer pralesom, na viacerých miestach treba preliezať alebo obchádzať spadnuté stromy. Na Ohništi nás čakala odmena v podobe výhľadov na hrebeň Nízkych Tatier, osvetlených pomaly zapadajúcim slnkom.
                   Pokročilý čas nám už na pokoji nepridal, tak sme sa pomaly a ťažko lúčili s tým, že dnes skalné okno neuvidíme, vtom sme však zbadali skupinku ľudí vracajúcich sa smerom od skál. Po chvíli váhania sme sa rozhodli, že to skúsime a oplatilo sa, za chvíľku sme boli tam. Zachádzka z vrchola netrvala viac ako 10 minút. Sklamaní sme boli len z tabule, oznamujúcej zrušenie krátkej odbočky k skalnému oknu. Myslíme si, že odľahlosť tohto miesta a námaha potrebná na jej prekonanie sú spoľahlivejšími ochrancami ako zákazy a rušenie značkovaných chodníkov.
                   Aj napriek hroziacej tme sme sa rozhodli, že pri zostupe uzatvoríme okruh. Asfalt v Jánskej doline nás moc nelákal. Pokračovali sme po zelenej cez vrchol Slemä (1513) do chatovej osady Brtkovica a odtiaľ žltou cez Stanišovské sedlo naspäť do Jánskej doliny. Tma nás nakoniec aj tak dostala, ale tá len umocnila zážitok z nádherného dňa.

Fotky Ohnište - skalné mesto.