Zoznam článkov od 1 do 20 (z 50) >>

Pridajte sa do našej skupiny na Facebooku a využite najrýchlejšie skialpové správy z Vysokých Tatier a ďalších slovenských hôr.

Liptov

Z Bystrice cez Šturce, na bajku

22.09.2016
Ďalší okruh (alebo skôr osmička), kde sa dá dobre „pochrtiť“, ale aj na bajku poturistikovať. Lebo vedie prevažne po dobrých lesných cyklocestách a o výhľady nie je núdza. Trochu dlhší, tak na päť a viac hodín podľa tempa, zato poriadne pooznačovaný cykloturistickými „céčkami“ všetkých farieb. Trasa: BB - Špania Dolina - sedlo Dolný Šturec - Žiare - Krčahy - Motyčky - sedlo Veľký Šturec - Vyšné Revúce - Hajabačka - Prašnické sedlo - Rybô - Dolný Jelenec - sedlo Dolný Šturec - Šachtičky - BB. Ale nechcelo sa mi babrať so samospúšťo...   Celý článok
Povinnosti posledných týždňov mi neumožňujú tráviť v horách toľko času, koľko by som chcela (a potrebovala). Neblahé účinky takéhoto stavu sa začínajú prejavovať, preto ma náznak pekného víkendu ťahá konečne mimo civilizáciu. Cieľ nosím v hlave už nejaký ten čas, pre osvieženie plánov si pribalím aj spacák. Veľký Bok čaká! Štartujeme v Malužinej (733m) krátko po obede. Času do večera máme habadej, tak sa neponáhľame. V tieni doliny vládne príjemné leto, popri ceste jahody nás lákajú na hody. Cestou míňame niekoľko chát a horární. ...   Celý článok
Ďalšie pohorie slovenské už nemusí závisťou blednúť, že ešte nemá svoje „ultra“. Pritom práve vo Veľkej Fatre tradícia horských ultrabehov u nás začínala: Beh hrebeňom VF mal 45km (Šturec  – Malinô Brdo, 1991 - 1995)a stáli za ním ľudia okolo terajšieho Nonstopbehu hrebeňom Nízkych Tatier.   Ale teraz, partia okolo Filipa Plánku a Stanky Balážovej to rozbieha znovu! Na modernejšej, teda ťažšej a dlhšej trase (56km/3860m+), s podporou o.z. Slovak Ultra Trail, v časoch, keď ľudia od rozkoše nevedia čo so sebou a čím väčšie šialenstvo...   Celý článok

Poludnica Run

06.06.2016
Ďalší zo špičkových slovenských ultrabežcov, lipták Aďo Kašniar, nechce ostať len pri pobehovaní, ale svoje skúsenosti chce pretaviť do organizácie poriadne výživného terénneho behu, aké teraz idú do módy. Ale hlavne aby niečo vrátil komunite horských bežcov. Tak s partiou vymyslel tento SKYRUN. Kto ešte nevie, čo to znamená, tak v jednoduchosti: relatívne ľudská kilometráž, ale neľudské prevýšenie :-) V tomto prípade 1800m+ na 26 kilometroch. A do toho veľa technických pasáží, žiadne zvážnicovanie! Smerom hore aj dole - lebo je to pek(el)ný okr...   Celý článok
Pamätám si časy, keď medzi Liptovom a Zakopanym premával malý poľský mikrobus. Žiaľ, tie časy sú dávno preč a aj napriek heslám a gestám, aká dôležitá je cezhraničná spolupráca často končia niekde zabudnuté alebo ešte lepšie, vyhlasuje sa, že popod Tatry spravíme tunel :).   Ak sa chcete dostať do Zakopaného, zabudnite na slovenské cestovné poriadky, v nich nič nenájdete. K dopravcovi Strama som sa dostal ako slepá kura k zrnu. Je to poľská spoločnosť, ktorá rieši linku AquaCity Poprad – Zakopané a späť. Cena lístka je cca 5 Eur a cesta trvá...   Celý článok
Že prečo hrdo a prečo zostra? Pretože som sa rozhodla, že klasický výstup na Šíp si jemne predĺžim a obohatím spoznávaním nového. A tak si ako východzí bod volím Komjatnú a do Žaškovského sedla prídem cez Hrdoš a Ostré.    Autobusy z Ružomberka idú len veľmi sporadicky, skorým ranným spojom nás ide len zopár. Po odbočení z hlavného ťahu na Oravu sa dostávam do končín, kde som ešte nikdy nebola. Možno aj preto mi učaruje nádherný výhľad z kopca nad Studničnou na celú dolinu a Malú Fatru nasvietenú nízkym ranným slnkom. Výrazné skaln...   Celý článok
Jedna z menej známych dolín na severe Veľkej Fatry klesá spod Šiprúňa a ústi k Váhu v Černovej pri Ružomberku – v podstate „poza chrbát“ lyžiarskeho strediska Malinô Brdo. Do povedomia sa začína dostávať najmä preto, lebo v jej ústí rastie taký malý, rodinný rekreačný areál (koliba, ihriská, ovečky, rybičky a tak...). Dolinou už dávnejšie vedú cyklotrasy do sedla pod Vtáčnikom (žltá - tá je vo vrchnej časti trochu hardcore) a na druhú stranu (zelená okolo Tlstej hory) do susednej Bystrej doliny. Od roku 2014 pribudla aj modrá turistická zn...   Celý článok
Slovenské naj naj skialpové preteky napísali na konci tejto prabiednej zimy už svoj deviaty ročník, a že sú na vzostupe popularity, o tom svedčí limit 180 štartujúcich. Prevýšenie cez 6000m a dĺžka cez 60km (podľa propozícií, reálne asi menej), to všetko rozložené do troch etáp od piatka 18. do nedele 20. marca – klasický, rokmi osvedčený scenár s kulisami Roháčov. K tomu spoločenský život a sprievodné akcie v piatok a sobotu večer (aj keď Davo Karničar nakoniec nedorazil), no skialpový sviatok ako sa patrí. Tento rok počasie vyšlo len v piat...   Celý článok
Keď je takto málo snehu v dolinách a musím za ním peši a ďaleko, nemám bez auta moc na výber: Žiarska alebo Jasná? Dnes padla voľba na Jasnú, ale keď som z vlaku videl, ako blížiaci sa front prehadzuje cez NT hrebeň mraky a Chopok hlási -13, pobral som sa opačným smerom. Ešte že busy z mikulášskej stanice idú v rovnaký čas tam aj tam :-)   Tak zas po týždni pri rampe do doliny a pozerám: dáka novinka! Na strome veľká žltá tabuľa a na nej veľká trojka – akože lavínová. Nóoo, prituhlo, na to posnežilo, dosť fúkalo, uvidíme. Obuť do ly...   Celý článok
Do Žiarskej sa v sobotu ráno nedalo od parkoviska, až asi o kilák vyššie som sa odvážil do lyží skočiť a aj to som si ešte dlho dával pozor. Pod nočným suchým snehom mokrota z piatkového dažďa a paličky aj pod chatou sem-tam pichli do asfaltu. Jeden deň dažďa či slnka a bude po ceste. Nad chatou ľadový firn prikrytý 5-10cm suchého prášku, to v kosovke.   Prvý cieľ: Žiarske sedlo. Zamrznutá stará stopa zaviata práškom, miestami do 20cm nového snehu na ľade, čím vyššie, tým viac ľadových platní. Ale väčšinou nový sneh, ubitý vetrom...   Celý článok
Táto časť hrebeňa VF je ideálna pri lavínovej trojke, aká vládne po prvom poriadnom snežení tejto zimy. Nadzigalo tam zo pol metra, dobrý základ by bol, ak by to sadlo a následne zmrzlo, len trochu neskoro že? V doline v noci dážď, vysoko nad nulou a na deň predpoveď sľubovala „dvíhanie hladiny sneženia až nad 800m n.m.“ Tiež dôvod ísť čím vyššie.   Tak som sa v rámci skromných mojich prepravných možností vybral vlakom do Rybárpoľa a odtiaľ v lyžiarkach po peknom blatku hore do Hrabova k lanovke. Hneď za brieždenia, kým bola teplota ako...   Celý článok
Po dlhšej dobe sa mi opäť podarilo dostať sa k vylezeniu nejakého toho ľadu. Podľa infa od kamošov voľba padla na moju obľúbenú Kvačiansku dolinu. Boli sme tam včera (v pondelok) okolo obeda. Nikde nikoho, ani nohy, svätý pokoj. Ľady sú na prekvapenie dobre vytečené a presne tak akurát tvrdé. Prvý ľad za potokom vyzerá fajn, my sme liezli na druhom, ktorý sa zlaňuje dole do kaňonu. Na to, že je momentálne zima aká je, ľad svojou kvalitou milo prekvapil. Takže ak ste ešte neboli, Kvačiansku dolinu odporúčam. Treba sa poponáhľať, ktovie ako sa táto zima e...   Celý článok
V názve je zneužitý výrok nemenovaného horského (z)vodcu - zo stredy tuším, ktorý sprevádzal jeho provokačné fotky na FB, v tejto klimatickej a snehovej mizérii až neuveriteľné. Niekomu sa to chodí cez pracovné dni... Takže v sobotu sa očakával v Žiarskej nával, fotky olajkovalo pol národa.   Od parkoviska sa už vďaka výdatnému lejaku nedalo, ale asi po kilometri by to už šlo - nebyť bordelu po ťažbe dreva. Luxus to bol až od mostíka pod chatami Zoja  a Zora - pár cm utlačeného polosuchého firnu, po krajnici aj sem tam stopa. Za nami hmla, nad nami mr...   Celý článok
Od toho okamihu, ako som sa dozvedel o "Korune Liptova", som nevedel vypustiť myšlienku skúsiť to. Vlani sme to skúsili so Salkym naivne, nepripravene a určite sme to obaja veľmi silne podcenili. Išiel som do toho s tým, že to nebude také ťažké, však tie hrebene okrem Choča mám prechodené za mlada. Vedel som, že nič technicky náročné to neponúka, akurát najúchvatnejšia časť Roháčov bude mať sem tam exponovanejší úsek, ktorý mi nemôže nijako extra skomplikovať plány. Prvý pokus nás odrazil, ale nie odradil. Mňa to iba posilnilo a pochopil som...   Celý článok
Tohtoročnú dovolenku som prežil tak trochu výnimočne. V duchu „nie cieľ ťa urobí šťastným, ale cesta“, som šliapal pešo z domu zo Starej Turej na Tatranský Kriváň.   Išiel som cez pohoria, podobne ako František Kele, ktorý ma vlastne k tomuto podujatiu inšpiroval. On štartoval z Bradla od mohyly Miroslava Rastislava Štefánika, ja zo Starej Turej (to aby som bol aspoň trochu originálny). Dobrodružstvo začalo už pol roka pred samotnou cestou, keď som nad mapami plánoval trasu, miesta nocľahov, možnosti doplnenia vody či potravín. Plány som začal spr...   Celý článok
...tej veľkofatranskej, ktorá svoj rovnomenný potok vedie na sever do Váhu. Alebo inak: z Černovej cez Tlstú horu pod Chabzdovú a nazad cez Kútnikov kopec do Ľubochne. Pekná, krajinársky typická fatranská prechádzka, približne do 30km. Taký milý celodenný výlet s bohatými výhľadmi, asi na 8-9 hodín.   Výstup na Tlstú horu z Černovej je spočiatku poriadne strmý, po chodníku. Potom miernejší  po lesnej ceste a na konci je zas „výživný“ chodník. Čiastočne kopíruje krížovú cestu, treba si dať pozor na nenápadnú odbočku z cesty do svahu, hn...   Celý článok
Je jeden z tých teplejších dní, keď sa ortuť v teplomeri pohybuje okolo + 30°C. Ideálny čas na vylihovanie pri vode. No my sa vyberáme na túru. Však prečo nie?  Len tá voda nás bude celý deň provokovať... Od parkoviska v Žiarskej doline smerujeme po žltej turistickej značke. Po piatich minútach nás víta rúbanisko. Reku, to ani fotiť nejdeme. Značka nikde, chodníkov niekoľko. Vydávame sa teda po prašnej zvážnici. Len zvážnica znamená strmý výstup. Radšej rýchlo bočíme na chodník, ktorý sa znenazdajky vynoril. Ten sa jemne kľukatí. V lese je pr...   Celý článok
Najväčšia dolina na južnej strane všetkých Tatier, len prečo to musí znamenať aj najväčšiu porciu asfaltu? Veľa ľudí to rieši bajkom, ktorý na konci asfaltu zamknú v kríkoch. Ja som šiel za exota a zvolil som 12-kilometrový rozklus :-) Ostalo dosť času na pohodové prechádzky do Hladkého sedla a na Kasprov vrch. Tretia možnosť, červená do Tomanovského sedla, je od r.2008 zrušená (pre tých čo majú staré mapy ako ja), ale to už by bolo ozaj na celodennú túru :-) Asfalt má výhody: netreba sa pod nohy kukať, dajú sa kopce obzerať. A všetky možné ty...   Celý článok
Magura je na Slovensku na každom kroku, táto je veľmi vďačná na výhľady: oholená, vystrčená do kotliny na severnom predhorí Nízkych Tatier. Z Ľupče sem vedie pohodlná cesta lúkami a lesmi, aj na bajku sa dá. Ani nie túra je to, skôr pohodová prechádzka, tak na päť hodín hore aj dolu. Po žltej. Značka začína na námestí pri zastávke a nad dedinou je smerovník, ovešaný tabuľkami (prevažne cykloturistickými). Ukazuje doľava. Hneď za ním je jediné problémové miesto: cesta sa vetví a značky niet. Ale pozorné oko si ju možno všimne na drevenom kole ...   Celý článok
Na MDŽ-ovú nedeľu vyšlo poriadne jarné počasie – skoro čistá obloha, skoro žiaden vietor, skoro žiaden mráz (len ráno trochu v doline), škoda že už aj skoro žiaden sneh. Ale nie, také zlé to ešte nie je, na pásoch sa dá od parkoviska a dokonca tá minulotýždňová nádielka prikryla aj neporiadok po spracovaní dreva na ceste, tak tá je pekná biela. Dole to ráno trochu hrkotalo, asi od polovice už normál sneh, aj sme sa počuli :-)   Okolo desiatej okolo chaty už mokro, stopa na nad chatou smerom na Terasu tvrdá, po noci ešte dosť ľadová, vyleštená. Ho...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 50) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.