Rock Machine

Liptov

Nízkotatranská stíhačka 2018 – revolučná

16.07.2018
Desať rokov – to je nejaký čas! A ušlo to ako voda a je tu desiata NTSka, alebo jej deviaty ročník, ako kto chce. Lebo tá úplne prvá, to bol nultý ročník. A prečo revolučná? Lebo nastala zmena, týkajúca sa samotnej prapodstaty a filozofie a korelácia sa odteraz nezlučuje s kauzalitou... Či ako to bolo Ľubo? :-))) Po našom: už žiadne dvojice, prvý raz len jedince štartujú. Zároveň ochranári popustili uzdu, tak z letiska Telgárt vyletí až 150 bombardérov. A keďže systém eliminácie na Čertovici ostal zachovaný, ďalej môže pokračovať tiež viac...   Celý článok
Má asi 25 km, tiahne sa takmer ideálne severo-južne od ústia do Váhu až pod Ploskú a je príčinou toho, že Veľká Fatra má vlastne dva hlavné hrebene, ktoré ju obkolesujú. Až na Močidlo (a vlastne ešte kúsok ďalej) stúpa pozvoľne, navyše je celá vyasfaltovaná. A najlepší asfalt (lebo nový) je práve v hornej časti. Takže je vhodná ani nie tak na mtb, skôr na cesťák. Ale pokojne by sa dala dobyť aj na inlajnoch. Nuda ale nehrozí:  náučné tabule, krmelce, božie muky, každú chvíľu nejaká horáreň, aj celé osady,  jedno detské sanatórium, pár ...   Celý článok
Že taká nie je? Haha... V sobotu 16.6. sa uskutočnil mínus prvý ročník s prívlastkom schizofrenický. Lebo bol o niečo menej ako nultý.  Organizátor síce zvolil taktiku odlišnú od ostatných stoviek (čím neskôr sa prihlásiš, tým menej zaplatíš – až nič, pri platbe na mieste), ale slovač nič, tak sa musel aj zúčastniť, aby to zachránil. Takže účasť komorná: jeden organizátor (O) a účastník (U), šesť litrov vody, veľká kofola od Maka, zo päť gelov, sójový valček z Lidla a hrubý chlieb so syrom. Cieľ uvideli len prví dvaja (v jednom). Ale...   Celý článok
Slovenská Pierra Menta si za desať ročníkov svojej novej histórie vyslúžila poriadne meno doma aj v okolitom vesmíre: na štartovke sa objavili mená z Rakúska, Švajčiarska, Rumunska, tradične od susedov, ale aj z Nórska. A neboli to žiadni turisti. Kvality ale nie je nikdy dosť, takže orgovia už v januári ohlásili pár zmien pre tento jedenásty ročník. Asi hlavnou bol poriadny popretekový žúr zo soboty na nedeľu, že? A išlo sa netradične: od štvrtka do soboty. Možno aj preto, že sa menil čas na letný, ale hlavne v nedeľu sa málokto do roboty ponáhľa... ...   Celý článok
Predposledný víkend marcový vrcholila v doline slovenská Pierra Menta, ale kým sa urodí report, je tu pár obrázkov o aktuálnych a aktuálne sa zhoršujúcich podmienkach pre šľapky. Tých bola dolina v sobotu plná, takže stopy poťahané nielen pre pretekárov „do všade“ a preleštené miestami až do ľadova.     Prístup: do lyží sa dalo od prvého kilometra, ale ráno čistý ľad a popoludní už po ceste voda tiekla, takže „snežná čiara“ sa dolinou rýchlo posúva hore. Aj keď nejako moc teplo nebolo. Zvážnica popod Lakeť už je nezjazdná, ale...   Celý článok
Ráno som aj chvíľku rozmýšľal, či neísť z Ludrovej, ale tá je nižšie a na severe a k tomu v lese je málo snehu. Liptovská Lúžna má výhodu: od zastávky pri ObÚ len kúsok peši nazad na odbočku, dva kúsky k salašu na konci dediny a možno skákať do lyží. Aj nazad sa tak dá. Cesta síce až po odbočku do Machnatej posypaná, ale vedľa nej natiahnutá stopa. Potom už paráda až do Ráztockého sedla. Tak do pol metra snehu, ale vedľa v lese niekde ledva päť cm. Vyzeralo to ako hlboký, uľahnutý prašan, ale taký centimeter pod povrchom striehla hnusná ...   Celý článok
Mamke prírode konečne došlo, že dieru medzi frontami s modrým nebom a slnkom treba pre nás, normálne pracujúcich, zariadiť na víkend. Aspoň raz v tejto sprostej hmlistej zime! Historická chvíľa mala nastať v sobotu 17.2. dopoludnia, a na to som teda nebol ochotný spoza okna pozerať: chrípka ma nezastaví, ani lavínová trojka. Trojka hrozila na severných a sv svahoch, treba ísť počmárať južné. Samozrejme niekam, kde mi niekto stopu potiahne, aby som sa aj s bacilami dokázal na kopec vytackať. Lebo pripadlo za minulé dni dosť! Takže voľba padla na Žiarsk...   Celý článok
Na raňajky chlieb so syrom, jogurt, mlieko – nech si od tých mliečnych výrobkov neodvykám. Lebo viem, čo ma asi zasa čaká. O dve hodinky teda skáčem z busu na Donovaloch do lyží a do polotučnej hmly. O chvíľu, vyššie na Polianke, už je plnotučná, ale sú tu ešte domy a za rampou stromy, to sa ešte dá. Koľkokrát som tadeto už išiel... Ale ani raz týmto smerom, sranda :-)   Rampa dokorán, asi kvôli ratraku, ktorý bol preleštiť bežecké stopy. Parádne by sa šmýkalo... Keby tam po ratraku nevbehol dement na skútri. Vyblbnúť sa na čerstvo upraven...   Celý článok
V sobotu sa nedalooo, ale náplasťou na boľačku bola predpoveď: vraj nedeľa bude krajšia, menej oblakov. Takže skoré ráno nedeľné: ešte za tmy na vlak a už za brieždenia von z busu. Ako jediný cestujúci, na konečnej v Liptovských Revúcach. Po poslednom snežení a oteplení (obe samozrejme intenzívne, len to sneženie kratšie, ako vždy) sa našťastie dá skočiť do lyží už dole v dedine, pri kaplnke. A pozerám, že sa bude dať opatrne aj zlyžovať. No paráda. Nad hlavou sa mraky ženú, pri salašoch vliezam do nich, dokonca 10-minútová metelica sa vyskytla. A...   Celý článok
Hej hej, napadlo aj v dolinách, konečne. Ale nie zas tak, aby som sa motal okolo mesta. Zvolen nad Donovalmi má príjemných 1403 m. Vyštveral som sa naň po žltej z Revúc - popod vlek, cez jeho nižšieho brata (1372 m), pokračoval som na Motyčskú hoľu a cestou nazad som ešte skontroloval rozhľady z bočného hrebienka smerom k Čiernej hore. Keby bolo trochu viac času, doprial by som si aj trochu oblúčikov z Malého Zvolena na východ, vyzeralo to tam dobre:     Príjemných 1403 preto, lebo mraky sedeli zakvačené na hrebeňoch Veľkej Fatry aj Nízkych Tatier, ...   Celý článok
Suché konštatovanie: snehu na mrte, ale mokrota strašná. Skoro ako aprílová firnová kaša. Keď toto zamrzne, bude to poriadna zakáľačka. Ale základ je, aký už dávno nebol. Sobota, ešte furt len začiatok januára, ale rukavice som celý deň nevytiahol, zo stromov seriózne pršalo, do toho homosexuálny vietor z juhovýchodu, v stope poriadne lepidlo. Pol hrobovej sviečky som minul na pásy.  Malo byť polopekne, ale napokon som bol rád, že som celý deň plával v mlieku. Na slnku by ten sneh hádam rovno sublimoval...     Vyrážal som ešte za tmy (spoje nepus...   Celý článok
Štvrtého januára sa zas spravila jedna z nemnohých dier v mrakoch medzi frontami, tak som sa nad sebou kriticky zamyslel a s výhľadom na občasné výhľady vyrazil do NT. Pre istotu busom až do Jasnej, aby som sa vyhol lepidlu v nižších výškach. Tak-tak že to vyšlo, ráno bolo na začiatku zjazdovky ledva na nule.  Nevyhol som sa ale kolónam, rúbaniskám a staveniskám, no fuj... Na Brhliská som prerazil komfortne lesom popri zjazdovke, na starom zamrznutom snehu taká akurát vrstva čerstvého prášku.     Pokračovanie popod vlek do východného kotla pod Dere...   Celý článok
Vianoceeeee! Koláčiky, darčeky, čerstvo zavraždený kapor, rodinné návštevy, nevyhnutné obžieranie. A tradičný odmäk, šľak ho pobil! V TA3 sa ľudia na ľade hlušia, zato v dolinách po snehu ani chýru, suché cesty, parádna bajkovačka, na poludnie ani čapicu netreba. No na ďalší deň to chce zmenu, ide sa na túúristiku! Posledná možnosť, rúúti sa sem front! Čiže bude pár dní hnusne, toto je vraj na dlhšie posledná možnosť užiť si pekné počasie.     Dohoda je rýchla, česko-slovenská rodinná expedícia vyráža do mrazivého inverzného r...   Celý článok
No konečne som sa tiež dostal na lyže... Na rozbehnutie nôh aj pásov po letnom spánku je Žiarska dolina dobrá, takže tu je stav z nedele 17.12. Jednou vetou: na betón zamrznuté a na tom čerstvá vrstvička jemného prášku nezviazaného s podkladom, od 0 do 10cm, podľa toho kam čo nafúkalo. Do lyží sa dalo skočiť kúsok nad parkoviskom, hrkotanie po ľade tíchlo vďaka snehu vari od tretieho kilometra. Na skratky je mimo cesty ešte primálo snehu, aj na zákrute pod chatou. Najprv do Žiarskeho sedla: medzi chatou a Terasou samozrejme vyleštená stopa, niekde bolo tr...   Celý článok
Šípska Fatra je najsevernejší podcelok Veľkej Fatry, už mimo územia národného parku. Len niekoľko maloplošných chránených území je tu, ale jej krajina je veľmi príjemná pre oko aj nohy: nie veľmi poznačená masívnou ťažbou dreva (zatiaľ?) a husto vyzdobená krasovým reliéfom. Bralami, vežičkami, ale aj závrtmi a jaskyňami. Väčšinou lesné chodníky, málo zvážnic aj asfaltu. Váh medzi Ružomberkom a Kraľovanmi ju „prepílil“ na dve časti. Tak tú severnejšiu, medzi Čebraťom a Šípom, som sa snažil prepojiť súvislou čiarou do takej „sťaby hr...   Celý článok